Jaa:

30.06.2023

Ota ainakin nämä 5 asiaa huomioon sähköauton kotilatausasemaa valittaessa

Kun uusi sähkö- tai lataushybridiauto vihdoin saapuu oman kodin pihaan, on syytä harkita myös sähköauton latausaseman hankintaa.

Ota ainakin nämä 5 asiaa huomioon sähköauton kotilatausasemaa valittaessa

Sähköauton lataaminen tavallisesta pistorasiasta, ns. schuko-pistorasiasta, ei ole pidemmän päälle turvallinen ratkaisu. Tavallisesta pistorasiasta lataamista tulisi tehdä vain tilapäisesti tai hätätilanteessa, koska se voi pahimmassa tapauksessa aiheuttaa vahinkoja sekä autolle että kodille.

Tässä artikkelissa annamme viisi vinkkiä asioista, jotka sinun kannattaa ottaa huomioon ennen latausaseman ostamista. Ja vaikka nostamme artikkelissa esiin monia latausaseman valinnassa huomioitavia asioita, niin tärkein huomioitava asia on kuitenkin latausaseman turvallisuus ja turvallinen käyttö, mistä ei kannata koskaan tinkiä.
 

1. Latausteho

Sähköautojen kotilatausasemien latausteho vaihtelee 3,7 ja 22 kW:n välillä. Sähköautoissa ja lataushybrideissä on sisäinen muuntajalaite, joka muuntaa verkkovirran vaihtovirran (AC) tasavirraksi (DC) akkuja varten. Tämä auton sisäinen muuntaja määrittelee maksimitehon, jolla verkkovirtaa voidaan ladata akkuihin. Tyypillisesti sähköautoja pystyy lataamaan vaihtovirralla 11 kW:n teholla, mutta joitain sähköautoja voi ladata jopa 22 kW:n teholla. Kotilatauksessa myös talon oman sähköjärjestelmän rajoitteet kannattaa ottaa huomioon. Älykkäällä latausasemalla voidaan käyttää kuormanhallintaa, jolloin sähköauton lataukseen käytetään vain muulta käytöltä vapaana olevaa kapasiteettia eikä ole pelkoa sulakkeiden palamisesta, vaikka latausaseman kanssa olisi samaan aikaan vaikka sauna ja uuni päällä. Mitä suurempi latausteho latausasemalla on, sitä nopeammin auton akusto latautuu. Esimerkiksi 11 kW:n latausteholla saadaan ladattua tunnissa noin 50 kilometrin ajoon tarvittava määrä virtaa.
 

2. Vikavirtasuoja

Latausasemassa on aina oltava vikavirtasuoja, ja sen tarvitsema tyyppi riippuu siitä, onko laturissa sisäänrakennettu tasavirtasuoja (DC) vai ei. Nämä ovat tärkeitä turvatoimintoja, jotka tarjoavat hallitun latauksen ilman henkilövahinkojen ja sähköpalojen vaaraa. Latausasemassa voi olla joko sisäänrakennettu tasavirtasuoja ja laturia on täydennettävä ulkoisella A-tyypin vikavirtasuojalla tai latausasemassa voi olla sisäänrakennettu B-tyypin vikavirtasuoja, joka täyttää voimassa olevat sähköstandardit ja sitten ulkoista suojausta ei tarvita. Sähköasentaja vastaa laitteen turvallisesta asennuksesta, mutta jo latausasemaa valittaessa on hyvä selvittää etukäteen, että tarvitaanko asennukseen erillinen vikavirtasuojakytkin vai ei.
 

3. Älykkäät toiminnot

Valitsemalla sisäänrakennetulla 4G-liittymällä tai WiFi-yhteydellä varustetun latausaseman pääset käyttämään monia älykkäitä toimintoja ja saat latausaseman, jonka ohjelmiston päivitys viimeisimpään versioon onnistuu vaivatta (usein jopa automaattisesti) ja laitteen ominaisuuden jopa paranevat tulevien päivitysten myötä. Internet-yhteydellä varustettu latausasema voidaan liittää esimerkiksi pohjoismaisen Nord Pool -sähköpörssin markkinahintatietoon ja tämän jälkeen auto latautuu automaattisesti silloin, kun sähkö on halvimmillaan. Usein internetyhteyden omaavien latausasemien mukana tulee sovellus, jonka avulla voit aina pitää latausta silmällä ja aloittaa ja lopettaa lataamisen itse. Aseman voi myös lukita siten, että vain tunnistautuneet käyttäjät pääsevät sitä käyttämään. Tunnistautumiseen voi käyttää esimerkiksi RFID-tunnistetta, älypuhelinta tai sovellusta.
 

4. Design ja väri

Latausaseman ei tarvitse olla estetiikkaa häiritsevä mötikkä talon tai autokatoksen seinässä. Tarjolla on pieniä jopa vain tabletin kokoisia tehokkaita latureita, joiden värivaihtoehdot sopivat sekä rakennuksen julkisivun että auton värimaailmaan. Latausaseman ei tarvitse olla seinästä esiin pistävä välttämättömyys, vaan se voi olla mukava rakennuksen design-yksityiskohta!
 

5. Kuormanhallinta

Kuormanhallinta on toiminto, joka mittaa kiinteistön virrankulutusta ja ilmoittaa latausasemalle, kuinka paljon vapaata kapasiteettia on jäljellä sähköauton lataukseen. Kuormanhallinta varmistaa, että talon pääsulakkeessa ei synny ylikuormitusta, kun kotona käytetään monia sähköä vaativia laitteita yhtä aikaa (esimerkiksi sauna, uuni ja latausasema). Se vähentää sähkökatkojen riskiä ja pitää tehohuiput alhaisina. Sähköauton latausaseman hankinta kannattaa aina aloittaa selvittämällä oman asunnon pääsulakkeen koko sekä mahdolliset tehorajoitteet ja tarve kuormanhallinnalle.