Säästä sähköautoilulla

Älykkäällä latausjärjestelmällä voi säästää sähkökuluissa.

Hallitse itse sähkönkäyttöä

Kun sähköauton pääasiallinen latauspaikka on koti, suurin osa ajamisen kustannuksista näkyy kodin sähkölaskussa. Perussääntönä on, että sähköauton lataaminen tulee aina edullisimmaksi kotona. Kotona aiheutuneiden latauskustannusten suuruus riippuu oman sähkösopimuksen sähkönhinnasta (€/kWh). Lisäksi täytyy huomioida kertaluontoinen kulu – eli asennusmaksu kotiin asennettavasta kiinteästä latauspisteestä, joka takaa turvallisen ja vaivattoman kotilatauksen. 

Sähköautoilu on edullista

Sähköautolla ajaminen on edullista verrattuna perinteisiä polttoaineita käyttäviin ajoneuvoihin. Nyrkkisääntönä voidaan sanoa, että latauksen kustannukset sataa ajokilometriä kohden ovat keskimäärin noin 3-4 euroa.

Sähköautoilu säästää luontoa

Sähköauto on erinomainen valinta, kun haluat pienentää henkilöautoilun päästöjä ja energiankulutusta. Parhaimmillaan se on kaupunkiajossa, jossa ajonaikaisen päästöttömyyden edut ovat suurimmillaan.

Lataa Eco Modella ja säästä sähkökuluissa

Zaptec Go -latausasemassa on Eco Mode -toiminto, jonka avulla varmistat, että autosi on aina edullisesti ladattuna silloin, kun sitä tarvitset. Määrität vain sovelluksesta tavallisen päivittäisen lähtöaikasi sekä ajomääräsi ja Eco Mode hoitaa loput. Toiminto käyttää Nord Pool -sähköpörssin vuorokausimarkkinoiden hintoja edullisen lataamisen optimointiin. Käyttäjällä tulee olla pörssisähkön spot-hintainen sähkösopimus, jotta täysi hyöty Eco Modesta on mahdollista.

Mikäli eteen tulee normaalista käyttötavoista poikkeavia päiviä, niin otat vain Eco Moden pois käytöstä.

Lue lisää Zaptec Go -latausasemasta

Kotilatauspiste ja sähköauto työsuhde-etuna

Kotilatauspisteen maksaja voi olla työnantaja tai työsuhdeautoilija itse. Jos palkansaaja saa ladata omaa autoaan työnantajan kustannuksella, lataussähkö on veronalainen luontoisetu. Jos kyseessä on käyttöetu, lataussähkön maksaa työsuhdeautoilija. Jos taas kyseessä on vapaa autoetu, lataussähkön maksaa työnantaja.

Jos työnantaja maksaa kotilataussähkön, syntyy sähkön käyvän arvon suuruinen veronalainen luontoisetu, mutta jos lataussähkön määrä voidaan todentaa luotettavasti mittauksella, lataussähkö sisältyy vapaan autoedun arvoon. Todentamiseksi riittää esimerkiksi palveluntarjoajan järjestelmällä tuotettu sähkönkulutusraportti. 

 

Mitä latausasemalle tapahtuu auton leasing-kauden jälkeen?

Yleensä latausasema jää kiinteistölle, vaikka se sisältyisi auton leasing-sopimukseen. Latausasema voidaan toki poistaa kiinteistöltä auton leasing-sopimuksen päättyessä, mutta autoleasing-yhtiöillä ei yleensä ole tarvetta käytetyille latausasemille. Latausaseman jatkokäytöstä kannattaa sopia taloyhtiön kanssa ennen leasing-auton hankintapäätöstä, koska auton leasing-sopimuskauden jälkeen laitteella on käyttöikää jäljellä vielä useita vuosia.

Onko kotilatauslaite otettava huomioon auton verotusarvossa?

Ei tarvitse, koska kotilatauslaite (-latauspiste) ei kulje kiinteästi auton mukana, kuten auton lisävarusteet. Verohallinnon ohjeen mukaan työnantajan kustantama latauslaite on kuitenkin työsuhdeautoilijalle rahanarvoinen etu, jonka arvo riippuu siitä, kenen omistukseen latauslaite lopulta on tarkoitus jättää (työnantaja, työntekijä vai latauslaitteen vuokrauspalvelun tarjoaja).