”Laitetoimittajat ja asennusyritykset kannattaa haastatella osana kilpailutusta”

Jaa:
Perustiedot

Valmistuminen: Elokuu 2023
Asennetut latauslaitteet: 89 kpl Zaptec Pro 22kW -latausasemaa
Asennuspartneri: Voltaco

 

Tammikuussa 2023 Kruunuvuorenrannan Palvelu Oy ilmoitti yllättäen Kruunuparkkien latausinfran uusimisesta. Tämä päätös heijasteli kasvavaa tarvetta päivittää sähköautojen latausmahdollisuuksia, mikä asetti taloyhtiöille haasteen löytää sopivat Type 2 -latauslaitteet lyhyessä ajassa.

"Vuonna 2016 asennetuissa hidaslatauslaitteissa oli vielä elinkaarta jäljellä, joten emme olleet varautuneet uusimiseen", kertoo hallituksen puheenjohtaja Harri Sandgren Asunto-osakeyhtiö Helsingin Loggiasta. 

Asunto-osakeyhtiö Helsingin Lorentzin hallituksen jäsen Tapio Levä alkoi tutkia latausmarkkinoita, ja Sandgren otti yhteyttä naapuritaloyhtiöihin. Taloyhtiöiden yhteistyöllä pyrittiin kasvattamaan kilpailutuksen kokoa.

Kuusi yritystä vastasi tarjouspyyntöön, ja neljä pääsi haastatteluun. Tämä vaihe oli oleellinen, sillä haastattelut tarjosivat arvokasta lisätietoa, joka auttoi muodostamaan kokonaiskuvan tarjolla olevista vaihtoehdoista.

"Haastattelut olivat tosi hyviä. Opimme teknisistä ratkaisuista, sähköinfrasta ja operaattoripalveluista paljon sellaista, mitä emme olleet osanneet kysyä. Tarjouspyyntöä ei siis kannata rajata liikaa", Levä korostaa. Tämä osoittaa, kuinka tärkeää on pitää mieli avoimena uusille ideoille ja ratkaisuille.

Ennen yhtiökokousta järjestettiin kummassakin taloyhtiössä infotilaisuus, joka nopeutti yhtiökokouksessa tehtävää päätöksentekoa. Asukkaiden osallistaminen ja tiedottaminen etukäteen osoittautuivat merkittäviksi tekijöiksi projektin onnistumisessa.

"Päätimme hankkia latauslaitteet jokaiselle 89 paikalle, vaikka kaikilla ei ole autopaikkaa tai autoa. Näin paikat ovat keskenään tasa-arvoisia", Sandgren toteaa. Tämä päätös kuvastaa taloyhtiön halua edistää kestävää kehitystä ja tukea sähköautoilua.

 

Kilpailutuksen tulos: Voltaco + Sparkli + Zaptec Pro

Kilpailutuksessa taloyhtiöille oli tärkeää löytää luotettava laitetoimittaja sekä osaava asennusyritys. Latauslaitteiden valinnassa painotettiin erityisesti kustannustehokkuutta ja kestävyyttä, samalla kun huomioitiin täyssähköautojen ja hybridien erilaiset lataustarpeet.

"Kustannusten piti olla helposti jaettavissa käyttäjille emmekä halunneet sitoutua kiinteisiin operaattorikuluihin. Arvostimme valinnanvapautta ja ratkaisun joustavuutta", Sandgren kertoo.

Kilpailutuksen voitti Voltaco, joka tarjosi Type 2 -latauspistokkeellista Zaptec Pro -latausjärjestelmää, jonka maahantuojana toimii Sparkli.

"Zaptec Pro vastasi parhaiten toiveisiimme eikä se vaadi operaattoria. Laskutuksen ja latausten seurannan voi hoitaa valmistajan portaalista. Myös pitkä takuu viehätti, koska osa laitteista ei tule käyttöön heti", Levä sanoo. Tärkeätä oli siis löytää  pitkäaikainen, luotettava ja helppokäyttöinen ratkaisu.

Samat latauslaitteet antavat taloyhtiöille synergiaa niin latauslaitteiden määrän, hinnan, tuen kuin huoltojenkin suhteen. Asentaminenkin oli kustannustehokasta.

"Zaptecin käyttöönotto on hiottu selkeäksi ja se vie vain pari minuuttia per laite", kehuu Voltacolta projektipäällikkö Niklas Malmbäck. 

Taloyhtiöidenkin näkökulmasta asennustyöt sujuivat mallikkaasti ja ajallaan.

"Saimme Voltacolta selkeät tiedotteet ja työt etenivät aikataulussa. Annoimme asentajille pari autopaikkaa urakan ajaksi, mikä nopeutti asennusta ja logistiikkaa", Sandgren kertoo.

Lopuksi Kruunuparkki 1:ssä järjestettiin vielä Sparklin elinkaaripalveluun kuuluva käyttökoulutus. 

"Näytimme asukkaille, kuinka lataukset aloitetaan ja lopetetaan sekä miten käyttäjät voivat lisätä Zaptecin mobiilisovelluksen avulla omia RFID- tai NFC-tägejä tunnistautumiseen", Sparklin avainasiakaspäällikkö Oskari Järviaho kertoo. Koulutus varmistaa, että asukkaat osaavat käyttää uutta järjestelmää tehokkaasti ja turvallisesti. Tunnistautumisten avulla isännöitsijä voi myös helposti ajaa käyttäjäkohtaiset kulutustiedot Zaptec-portaalista laskutusta varten.

"Ja jos tulee myöhemmin kysyttävää, meidän kotimaiseen tukeen voi aina soittaa", Järviaho hymyilee.