Jaa:

16.08.2023

Vinokuorma ja dynaaminen vaihetasapainotus - Avain markkinoiden tehokkaimpaan latausjärjestelmään

Zaptecin patentoidulla vaihetasapainotusmenetelmällä voidaan hyödyntää olemassa olevasta kapasiteetista jopa yli 95 prosenttia! Mutta mitä tarkoittaa vaihetasapainotus ja miten se liittyy sähköautojen lataukseen?

Vinokuorma ja dynaaminen vaihetasapainotus - Avain markkinoiden tehokkaimpaan latausjärjestelmään

Zaptecin pilvessä toimiva kuormanhallinta perustuu vaiheiden tasapainottamiseen. Järjestelmä vaihtaa auton latausta vaiheittain koko lataussession ajan riippuen vaiheiden kuormituksesta. Tämä minimoi kolmivaihejärjestelmän vinokuorman. Vinokuorma viittaa tilanteeseen, jossa kuormitus jakautuu epätasaisesti kolmivaihejärjestelmän eri vaiheiden välillä, luoden epäsymmetristä kuormitusta. Sähköauton latausjärjestelmät kuormittavat yleensä vaiheita epätasaisesti suurilla tehoilla ja pitkäkestoisesti, mikä saattaa johtaa ylimitoitettuihin järjestelmiin. Tämä ei kuitenkaan päde Zaptecin tapauksessa. 

Zaptecin dynaaminen vaihetasapainotus käytännössä

Taloyhtiön parkkipaikalla on 10 autopaikkaa, joihin on asennettu perinteinen sähköautonlatausjärjestelmä dynaamisella kuormanhallinnalla. Kymmenelle paikalle on varattu yksi 50A:n ryhmä, joka on ketjutettu paikoille manuaalisella vaihekierrolla. Yhtiön asukkaat omistavat sekä hybridiautoja että täyssähköautoja. Tällä kertaa parkkialueella on kolme hybridiautoa* latauksessa. Valitettavasti kaikki hybridit ovat parkkeerannut kohtiin, joissa vaihekierto on sama, jolloin 50A lähdöstä yhdestä vaiheesta kolme hybridiä vievät jokainen 16A lohkon eli yhteensä 48A. 


 
Kun paikalle saapuu täyssähköautoilija*, hän ei pysty lataamaan, koska järjestelmä ilmoittaa, ettei tällä hetkellä ole vapaata kapasiteettia kolmivaiheiseen lataukseen. Täyssähköautoilijan on odotettava, kunnes jokin hybridiautoista vapauttaa kapasiteettia täydeltä vaiheelta. Samaan aikaan järjestelmän kaksi muuta vaihetta ovat käyttämättöminä.

Zaptecin järjestelmässä, säilyttäen täysin samat lähtökohdat, dynaaminen vaihetasapainoitus antaa välittömästi jokaiselle hybridilataajalle* oman vaiheen, jolloin 50A päätaso on kuormittunut vain 16A per vaihe. 

Kun täyssähköauto* saapuu paikalle, hybridiautot jatkavat lataamista täydellä teholla, ja täyssähköauto saa riippuen autosta täyden latauksen. Tähän järjestelmään mahtuu helposti vielä toinenkin täyssähköauto*. Jos paikoille saapuisi lisää täyssähköautoja, järjestelmä todennäköisesti siirtäisi ne jossain vaiheessa lataamaan yhdeltä vaiheelta, koska korkea yksivaiheinen lataus on tehokkaampaa kuin matala kolmivaihelataus. Kaikki tämä tapahtuu automaattisesti koko lataussession aikana, jolla koitetaan saada maksimaalisesti kapasiteetista kaikki irti. Järjestelmä mukautuu uusiin ja lähtevien autojen viemään/antamaan kapasiteettiin nopeasti, eikä lukitse autoa lataamaan vain esim. kolmivaiheisena tai tietyllä teholla. 

*Olettaen että Hybridi lataa n. 3,7kW ja täyssähköauto 11kW

Zaptec sai patentin latausteknologialle vuonna 2023

Zaptecille on myönnetty patentti vaihetasapainottamisen teknologialle, ja nyt sen latausinnovaatio on virallisesti suojattu. Patentti tekee norjalaisesta älykkään virrankäytön teknologiasta ainutlaatuisen.
 
”Olemme odottaneet tätä. Tämä hyväksymispäätös tarkoittaa, että Zaptec seisoo entistä vahvemmin älykkään tehon hyödyntämisteknologiansa kanssa, jota on mahdotonta kopioida”, sanoo norjalaisen sähköautojen latausyrityksen Zaptecin toimitusjohtaja Peter Bardenfleth-Hansen. 

Nyt patenttisuojan saanut teknologia mahdollistaa kustannustehokkaamman toiminnan suurissa kohteissa, joissa ladataan useita sähköautoja samanaikaisesti. Teknologia perustuu parempaan virran hyödyntämiseen ja tarjoaa nopeamman lataustehon.

Patentin on myöntänyt Euroopan patenttivirasto, ja se on voimassa kaikissa Euroopan maissa. Patentti on hyväksytty myös Kiinassa ja Japanissa.

Lue lisää Zaptec Pro -latausjärjestelmästä