Jaa:

31.01.2022

Kuinka valita oikea latauskaapeli sähköautolle?

Sähköauton latauskaapelin valintaan liittyy usein paljon yksityiskohtia, jotka ovat monesti tuttuja vain kokeneelle sähköautoilijalle tai sähköasentajille. Mikä on tyypin 2 latauskaapeli ja mitä vaihe tarkoittaa? Tästä artikkelista löydät vastaukset yleisimpiin kysymyksiin.

Kuinka valita oikea latauskaapeli sähköautolle?

Yleisimmät latauskaapelivaihtoehdot ovat:

  • 4,0 - 7,5 metrin latauskaapeli – Tyyppi 2 – 32A – 1-vaihe
  • 4,0 - 7,5 metrin latauskaapeli – Tyyppi 2 – 32A – 3-vaihe
  • 4,0 - 7,5 metrin latauskaapeli – Tyyppi 1 – 32A – 1-vaihe

Mistä tiedät, mikä latauskaapeli sopii autollesi? Vastaus tähän löytyy todennäköisesti autosi latausliittimestä, mutta tässä artikkelissa annamme vastaukset siihen, mitä vaihe, tyyppi ja 32A tarkalleen tarkoittavat.

Kuinka pitkän kaapelin tarvitsen?

Latauskaapelin pituudet voivat vaihdella 4 metristä 7,5 metriin. Jos valitset jälkimmäisen, tämän pitäisi sopia useimmissa tapauksissa riippumatta siitä, onko autosi latausliitin edessä, takana vai sivulla ja haluatko pysäköidä autosi etuperin vai takaperin.

Mitä tarkoittavat tyyppi 1 ja tyyppi 2?

Tyyppi 1 ja tyyppi 2 ovat nimiä, joita käytetään kahdelle erilaiselle latauspistokkeelle. Kodissasi olevat pistokkeet ja pistorasiat, jotka me kaikki tunnistamme, ovat nimeltään Schuko-pistorasioita. Näet tyypin 2 pistorasioita useimmilla latausasemilla – ehkä olet huomannut, että ne eroavat hieman tavallisista pistorasioista?

Tyypistä 2 on tullut EU:n vaatimus. Tämä tarkoittaa, että kaikissa Suomessa myytävissä uusissa ladattavissa autoissa on oltava tämäntyyppinen liitin vakiona.

Kun etsit autoosi latauskaapelia, selvitä ensin kumpi liitintyyppi (1 vai 2) siinä on.

Useimmissa autoissa on tyypin 2 liitin, mutta joistakin autoista löytyy myös tyypin 1 liitin. Esimerkiksi Nissan Leafin vuoden 2015 mallissa on tyypin 1 liitin. Jos autossasi on tyypin 1 liitin, tarvitset latauskaapelin, jonka toisessa päässä on tyyppi 1 ja toisessa tyyppi 2, jotta se voidaan kytkeä sekä autoon että latausasemaan.


Tyypin 2 latauskaapeli


Tyypin 1 latauskaapeli

 

Mitä tarkoittaa 32A?

Amppeeriluku (esim 32A) osoittaa, kuinka tehokas sulake on ja kuinka paljon tehoa voit käyttää ennen kuin sulake palaa. Tätä kannattaa ehkä verrata auton hevosvoimiin. 32 ”hevosvoiman” sulake lataa auton paljon nopeammin kuin sulake, jonka sulake on vain 10 ”hevosvoimaa”. 32A latauskaapelin tärkein etu on, että latauskaapeli ei rajoita lataustehoa. Voit ladata autoa myös 32A:n kaapelilla, vaikka tietäisitkin, että kotisi sähköpääkeskuksessa oleva sulake on 25A. 32A latauskaapeli on myös hieman paksumpi ja raskaampi kuin latauskaapeli pienemmällä ampeerimäärällä, mutta 32A latauskaapelin suorituskyky on parempi.

Mitä tarkoittaa 1-vaihe ja 3-vaihe?

Sähköverkossa kulkeva vaihtovirta on jaettu kolmeen vaiheeseen. Voit verrata näitä kolmea vaihetta kolmikaistaiseen moottoritiehen. Jos käytät autosi 1-vaiheista latausta, voit käyttää vain yhtä kolmesta ”kaistasta” ja täyteen lataaminen vie enemmän aikaa kuin jos käyttäisit kaikkia kolmea ”kaistaa”. Jos käytät autosi lataamiseen 3-vaihelatausta tukevaa latausasemaa, voit käyttää kaikkia kolmea ”kaistaa”, minkä seurauksena auton lataaminen vie paljon vähemmän aikaa.

Joten jos sinulla on 3-vaiheinen kaapeli, se tarkoittaa, että voit ladata nopeammin (jos auto tukee 3-vaiheista latausta). Voit saavuttaa 22 kW:n lataustehon verrattuna 7,2 kW:iin, joka on maksimiteho 1-vaihelatauksessa. Mitä suurempi kW-luku, sitä vähemmän aikaa kuluu auton lataamiseen.


3-vaihe – tyyppi 2 – tyyppi 2


1-vaihe – tyyppi 2 – tyyppi 2


1-vaihe – tyyppi 2 – tyyppi 1                  

Tarvitsenko oikeasti useamman kuin yhden latauskaapelin?

Et tietenkään, mutta siitä voi olla hyötyä. Jos sinulla on kaksi latauskaapelia, voit pitää toisen autossa latausta varten, kun olet tien päällä ja toista aina kotona kiinni latauslaitteessa.

Onko latauskaapeleiden laadussa eroja?

Laadussa on eroja, aivan kuten on kaikkien tuotteiden kohdalla. Hyvälaatuinen kaapeli kestää paljon käyttöä ja vikatilat ovat epätodennäköisempiä. Materiaalien tulee täyttää korkeat kestävyysvaatimukset.

Huonolaatuisen kaapelin käyttö lisää latauksen vikatiloja sekä se ei kestä hyvin päivittäistä käyttöä. Huonolaatuiset kaapelit ovat yleensä valmistettu halvoista materiaaleista ja ne ovat alttiita kulumiselle.

Ja viimeisenä se tärkein kysymys: miksi ihmeessä sähköautojen latauspistorasiat ovat niin erilaisia verrattuna kodin pistorasioihin?

Sähköautoa ladattaessa siirtyy paljon sähköä liittimien ja kaapelin välillä. Kun paljon sähköä kulkee saman liittimen läpi pitkään, on erittäin tärkeätä, että latauskaapelin ja liittimen välinen kosketuspinta on riittävän suuri, jotta lämpöä ei synny liikaa.

Vertailun vuoksi keskimääräisessä pistorasiassasi on hyvin pieni kosketuspinta, joten se voi lämmetä jopa vaarallisen paljon, jos sitä käytetään auton lataamiseen pitkiä aikoja.