Jaa:

25.08.2022

Esittelyssä Zaptecin uusi toimitusjohtaja – mies joka toi Teslan Pohjoismaihin

Zaptecin uusi toimitusjohtaja on Peter Bardenfleth-Hansen, jolla on pitkä kokemus sähköisen liikkumisen teollisuudesta. Hän on valmiina vahvistamaan Zaptecin asemaa johtavana latausratkaisuna Euroopassa ja koko maailmassa.

Esittelyssä Zaptecin uusi toimitusjohtaja – mies joka toi Teslan Pohjoismaihin

Peter Bardenfleth-Hansen on ollut Zaptecin toimitusjohtajan paikalla huhtikuusta lähtien ja on jo sopeutunut uuteen rooliinsa hyvin. Hän asuu Kööpenhaminassa ja työskentelee Norjassa kolmena päivänä viikossa.

"Tämä on ollut uskomaton kokemus tähän mennessä ja on suuri kunnia, että minuun on luotettu ja olen saanut tämän tehtävän. Kaikissa Zaptecin toimistoissa on omistautuneita ja ammattitaitoisia työntekijöitä. Odotan innolla työskentelyä heidän kanssaan, jotta voimme saavuttaa itselle asettamamme tavoitteet”, hän sanoo.

Tanskalainen on ollut Zaptecin hallituksen jäsen syksystä 2020 lähtien ja nykyään myös hallituksen varapuheenjohtaja. Siksi hänellä oli valmiiksi hyvä käsitys yrityksestä, jota lähti johtamaan.

”Olin hallituksen jäsen, kun yhtiö meni pörssiin ja olen ollut viemässä toimintaa eteenpäin. On ollut erittäin mielenkiintoista olla mukana kehittämässä liiketoimintaa. Tämä on helpottanut huomattavasti toimitusjohtajan roolin ottamista”, hän korostaa.

 

Mies, joka esitteli Teslan norjalaisille

Ei ollut itsestään selvää, että Bardenfleth-Hansenin päätyisi sähköautojen ja latausratkaisujen asiantuntijaksi. Hän aloitti uransa hotelli- ja ravintola-alalla. Hän on johtanut mm. viinibaaria, ravintolaa, baaria sekä yökerhoa. Kun talouskriisi iski, hän halusi muuttaa uransa suuntaa. Sattuman kautta hän tapasi Teslan toimitusjohtajan Elon Muskin.

”Olin yökerhossa myyntipäällikkönä ja kirjoitimme jäsenlehteemme artikkelia sähköurheiluautoista. Juttelimme silloin tuntemattoman Elon Muskin kanssa, joka oli juuri lanseeraamassa Tesla Roadsteria”, hän kertoo.

Haastattelun aikana kävi ilmi, että Musk etsi Teslalle Pohjois-Euroopan tiimiä. Lopulta Bardenfleth-Hansen ja hänen kollegansa päätyivät vakituisiksi Muskin työntekijöiksi ja avasivat Skandinavian ensimmäisen Teslan myyntipisteen.

”Olin aiemmin käynyt läpi konkurssin, eikä minulla ollut sähköautoalan kokemusta. Omasta mielestäni suurimmat puutteeni olivat Elon Muskin mielestä suurimpia etujani. Hän etsi organisaatioonsa ihmisiä, jotka olivat onnistuneet nousemaan taantumasta sekä näkivät alan täysin uusin silmin", hän sanoo.

Bardenfleth-Hansen näki Norjassa suuret mahdollisuudet, kun valtio tuki taloudellisesti uusien sähköautojen ostoja. Hänestä tulikin mies, joka esitteli Teslan norjalaisille.

”Sähköautoteollisuus oli tuolloin vielä lapsenkengissä, sillä maassa oli vain muutama tuhat rekisteröityä sähköautoa, joista suurin osa oli pieniä norjalaisia Think City ja Buddy -merkkisiä autoja. Hyvin harvat uskoivat sähköautoihin, ja hyvänä kuukautena myimme ehkä kolme Tesla Roadsteria”, hän muistelee.

Sen jälkeen sähköautoteollisuus on kehittynyt valtavasti. Sähköautoista on tullut uusi kansanauto. Norjassa uusista autoista niillä on jo selkeästi suurin markkinaosuus ja myös käytettyjen autojen markkinoilla osuus kasvaa. Tesla on muuttunut tuntemattomasta automerkistä sähköauton määritelmäksi.

"Kyllä, loppu on historiaa", Bardenfleth-Hansen sanoo hymyillen.

 

Elon Muskin johtamistyylin parhaat puolet käyttöön

52-vuotiaasta Bardenfleth-Hansenista tuli Teslan ensimmäinen johtaja Norjassa. Kymmenen työvuotensa aikana hänestä tuli myös Pohjoismaiden aluejohtaja. Tämä tehtävä vei hänet moniin Euroopan, Afrikan ja Lähi-idän maihin, mukaan lukien pidemmät jaksot Jordaniassa sekä Japanissa. Bardenfleth-Hansen tuo mukanaan monia arvokkaita kokemuksia Teslalta ja Elon Muskin kiistanalaisesta johtamistyylistä.

”Opin muun muassa sen, että on tärkeätä keskittyä tavoitteeseen ja olla käyttämättä oikopolkuja, vaikka se vaatisikin enemmän aikaa, rahaa ja resursseja. On myös tärkeää luoda selkeä visio, jonka koko organisaatio ymmärtää. Jokaisen on tiedettävä, mitä yritys edustaa. Kun kaikilla on sama suunta, tämä luo ainutlaatuisen yhtenäisyyden tunteen, joka puolestaan johtaa yritystä kohti menestystä”, hän sanoo.

Elon Muskin tavoin Zaptecin uusi johtaja on myös matalan organisaatiorakenteen kannattaja. Näin hän oppii nopeasti työntekijöiltään, mitkä asiat eivät toimi.

"Voin auttaa heitä ratkaisemaan nämä ongelmat, jotta he voivat tehdä työnsä parhaalla mahdollisella tavalla. Joka tapauksessa kuulen muilta toimivat asiat”, hän painottaa.

 

Mukana kaikilla sähköisen liikkumisen aloilla

Bardenfleth-Hansenilla on ollut monta rautaa tulessa sen jälkeen, kun hän lähti Teslalta. Hän on toiminut hallituksen jäsenenä ja neuvonantajana useissa alan yrityksissä, kuten Volta Trucks, CAKE, Viggo Ridehailing, Evyon, Monta ja Alpha Motors. Nämä yritykset tarjoavat kaikkea sähköpyöristä, -takseista ja -kuorma-autoista aina sähköautojen akkuihin asti..

”Halusin olla mukana sähköisen liikkumisen ekosysteemin kaikilla alueilla. Olen saanut paljon arvokasta tietoa tutustumalla hyvin koko arvoketjuun. Tämän ansiosta pystyn nopeasti perehtymään alan kaikkiin haasteisiin", hän sanoo.

 

Zaptec edistää kestävää kehitystä

Bardenfleth-Hansen odottaa Zaptecin vahvistavan asemaansa Norjan johtavana latausinfrastruktuurin toimittajana.

”Olemme jo edelläkävijä turvallisuuden, huipputeknologian ja laadun suhteen. Pyrimme säilyttämään tämän aseman ja luomaan vielä parempia latausratkaisuja ja järjestelmiä. Teemme työtä vihreän siirtymän edistämiseksi”, hän sanoo.

Norjassa uusien autojen myynnistä 90 % on ladattavia hybridi- ja täyssähköautoja. Tällaisista luvuista haaveiltiin vielä muutamia vuosia sitten, mutta nyt ne ovat todellisuutta eikä kehitys enää pysähdy. Muissa maissa sähköautot eivät vielä ole yhtä yleisiä vaan enemmistö ihmisistä valitsee edelleen diesel- tai bensiiniauton. Zaptec haluaa olla edistämässä muutosta tarjoamalla kestäviä ja edistyksellisiä tuotteita, jotka parantavat energiatehokkuutta.

Zaptecilla on jo tytäryhtiöt Saksassa, Sveitsissä, Isossa-Britanniassa, Tanskassa, Ranskassa, Italiassa ja Alankomaissa. Suunnitelmana on jatkaa laajentumista useisiin maihin.

"Uskomme, että Yhdysvallat ja Kanada ovat kiinnostavia markkinoita", Bardenfleth-Hansen sanoo.

 

Strategiseen yhteistyöhön panostaminen

Zaptec keskittyy myös strategiseen yhteistyöhön edistääkseen sähköistymistä. Yritys aloitti äskettäin yhteistyön tanskalaisen Montan kanssa, joka toimittaa latausohjelmia sähköautoille.

Tuoteratkaisu on nimeltään Zaptec Park ja se koostuu Zaptec Pro -latureista sekä Monta-ohjelmistosta. Se ottaa askeleen lähemmäksi yksinkertaisempaa maksupalvelua sähköautojen sekä kiinteistöjen omistajien välille. Ratkaisu nopeuttaa latauspisteiden saatavuutta kaikkialla Euroopassa.

 

Onko yhteistyö oikea tapa menestyä Norjassa ja ulkomailla? 

”Uskon, että seuraavien vuosien aikana tulemme näkemään Euroopassa suuria operaattoreiden fuusioita. Zaptecilla etsimme koko ajan pohjoismaisia ja eurooppalaisia yhteistyömahdollisuuksia, jotka tarjoavat parannuksia loppukäyttäjälle sekä tuovat lisäarvoa ja hyötyä asiakaskokemukseen”, Peter Bardenfleth-Hansen päättää.

 

Alkuperäinen artikkeli »