Jaa:

25.11.2022

Älykkään kuormanhallinnan avulla voi säästää kokonaiskustannuksissa

Zaptec Pro latausjärjestelmän ainutlaatuinen kuormanhallinta mahdollistaa vapaan kapasiteetin tehokkaan käytön ja säästää kustannuksissa.

Älykkään kuormanhallinnan avulla voi säästää kokonaiskustannuksissa

Latausjärjestelmän valinnassa kannattaa miettiä vuosien päähän

Sähköautojen ja lataushybridien myynti on myös Suomessa kovassa kasvussa. Tämän seurauksena monella taloyhtiöllä on edessä päätöksenteko, miten ratkaista asukkaiden lisääntyvä lataustarve. Lähes aina on järkevää toteuttaa ratkaisu yhden latausjärjestelmän avulla eikä niin, että jokainen toteuttaa itse oman autopaikkansa latauksen. Valinnassa kannattaa huomioida täyssähköautojen yleistyminen lähitulevaisuudessa, jotta valittua järjestelmää ei tarvitse heti uusia tehokkaammaksi. Latausaseman lataustehon, ominaisuuksien sekä kestävyyden lisäksi järjestelmän skaalautuvuus on tärkeää, kun taloyhtiöön tulee lisää ladattavia autoja.

Lataustarpeen kasvaessa voidaan monesti joutua tilanteeseen, jossa latauskapasiteetti uhkaa loppua kesken. Tällöin voidaan latauskuormaa rajoittaa tasapuolisesti kaikilta lataajilta tai sitten koko järjestelmän latauskapasiteettia nostetaan. Monesti päädytään tekemään molemmat ratkaisut. Latauskapasiteettia voidaan nostaa tekemällä päivityksiä sähköpääkeskukseen, kaapelointeihin ja taloyhtiön sähköliittymään. Pitkän aikavälin kustannuksiin pystytään kuitenkin vaikuttamaan latausjärjestelmän valinnalla. Latauskapasiteetin riittävyydessä avainasemassa on järjestelmän kuormanhallinta.

 

Perinteisen kuormanhallinnan ongelma

Uusien taloyhtiöiden latausjärjestelmiin varataan usein noin 5 kW vapaata tehoa per autopaikka, kun järjestelmässä on perinteinen kuormanhallinta. Laskennan perusteena on se, että harvoin jos koskaan on tilannetta, jolloin kaikkien autojen akut olisivat samaan aikaan täysin tyhjänä. Suomessa autolla ajetaan keskimäärin 50 kilometriä per päivä eli keskimäärin autot tarvitsevat noin 10-15 kWh energiaa yön aikana. Vaikka pientä vaihtuvuutta päivittäisissä lataustarpeissa voikin olla, toimii tämä keskiarvo kuitenkin hyvänä pohjana järjestelmän suunnittelun kannalta. 

Tavanomaisessa kuormanhallinnassa ja latausjärjestelmässä kolmivaihevirran vaiheet lukitaan jo asennusvaiheessa. Tämä aiheuttaa kuormittuneessa järjestelmässä tehottomuutta. Tehottomuuden syynä on se, että osa ladattavista autoista pystyy ottamaan vaihtovirtaa vain yksi- tai kaksivaiheisena eikä kolmivaiheisena. Tällöin kolmivaihevirran vaiheet kuormittuvat järjestelmässä eri tahtiin ja syntyy ns. vinokuormaa. Kuormanhallinta säätää tehoa tasaisesti kaikista vaiheista, jos yksittäisen vaiheen maksimiteho tulee täyteen. Kuormittuneen järjestelmän kapasiteetin käyttöaste voi jäädä vain noin 60-70 prosenttiin teoreettisesta maksimista.

 

Dynaaminen vaiheiden optimointi ratkaisuna

Zaptec Pro -latausjärjestelmässä on ainutlaatuinen kuormanhallinta, joka perinteisen tehonhallinnan lisäksi optimoi myös kolmivaihevirran eri vaiheiden käyttöä. Järjestelmä pystyy vaihtamaan latauksen vaiheelta toiselle tai esimerkiksi vaihtamaan kolmivaihelatauksen yksivaihelataukseksi kapasiteetin käyttöasteen maksimoimiseksi. Esimerkiksi kuormittuneessa tilanteessa, jossa kolmivaihevirran kautta voidaan jakaa vain 2 kW:n teho per vaihe, on tehokkaampaa vaihtaa lataaminen yksivaiheiseksi ja antaa sen kautta suurempi 6 kW:n teho. Näin osa autoista lataantuu täyteen nopeammin ja vapauttaa kapasiteettia muiden käyttöön.

Älykkään kuormanhallinnan ansiosta Zaptec Pro -järjestelmä pääseekin yli 95 prosentin käyttöasteeseen. Yön aikana ladatun sähkön määrässä tulee merkittävä ero perinteisiin järjestelmiin verrattuna. 

Esimerkkilaskelma – järjestelmän yön aikana lataama sähkö

Vapaa kapasiteetti 50 kw
Käyttöaste  
Perinteinen kuormanhallinta 65 %
Zaptec Pro 95 %
Keskimääräinen latausaika 13 tuntia

 

Kuormanhallinta voi suoraan vaikuttaa kokonaiskustannuksiin

Zaptec Pro -järjestelmällä on yli 50 prosentin markkinaosuus Norjan taloyhtiöjärjestelmissä. Tuhansien taloyhtiöiden datan perusteella kuormanhallinnan tehokkuus on todistettu myös käytännössä. Järjestelmä pärjää ainutlaatuisen kuormanhallinnan ansiosta vain 1,45kW:n varatulla teholla per autopaikka. Tästä syystä kalliit tuhansien eurojen investoinnit sähköpääkeskuksen päivittämiseen ja sähköliittymän nostoon voidaan välttää.

Kuormanhallinta on täysin ilmainen ja toimii Zaptecin pilvipalvelun kautta, joten automaattisten päivitysten myötä järjestelmä kehittyy koko ajan. Zaptec Pro -latausasemat sisältävät kuormanhallinnan lisäksi myös paljon muita älykkäitä ominaisuuksia sekä markkinoiden pisimmän viiden vuoden takuun. Kaikkien näiden ominaisuuksien ansiosta Zaptec Pro on latausjärjestelmä, joka on investointina pitkäikäinen ja kustannustehokas.

Tutustu Zaptec Pro -latausjärjestelmään tarkemmin 

 

Katso latausratkaisun videoesittely