Hanke- ja sähkösuunnitelmat

Hyvin suunniteltu on jo puoliksi tehty – sanoo vanha sananlaskukin, mutta tottahan se on. Hankesuunnitelma ja siihen liittyvät sähkösuunnitelmat kannattaa tehdä huolella ja tarvittaessa jo suunnitteluvaiheessa kannattaa käyttää asiantuntija-apua. 

Vaikka autojen sähköistyminen eteneekin nyt yllättävän nopeasti, niin latausvalmiuden ja latausasemien käyttöönotossa ei kannata kiirehtiä liikaa, vaan suunnitella kestävä ratkaisu, joka tukee sähköautojen latausta vielä ensi vuosikymmenelläkin. Vaikka suurin osa tällä hetkellä myytävistä sähköautoista on ns. lataushybridejä, jo lähivuosina täyssähköautojen hinnat laskevat kilpailukykyiselle tasolle ja uusien autojen myynnissä täyssähköautot ohittavat lataushybridit. Tämä muutostrendi asettaa erityisiä vaatimuksia taloyhtiön latausinfrastruktuurille jo nyt. 

Vaikka tässä hetkessä tuntuisikin järkevältä päivittää pienin mahdollinen latausteho (eli yleensä 3,7kW), joka riittää lataushybridiautoille ja kärsivälliselle täyssähköauton lataajalle, tämä valinta vanhenee helposti jo ennen vuosikymmenen puoliväliä ja taloyhtiö on uudestaan saman ongelman edessä. Hyvällä suunnittelulla voidaan valita jo nyt ratkaisu, joka skaalautuu tulevaisuuden latausasematarpeisiin, mutta joka ei silti ole merkittävästi kalliimpi kuin minimitehoilla toteutettavat ratkaisut. Olemassa olevasta sähköliittymästä ja sulakkeista kannattaa ottaa kaikki irti älykkäällä ratkaisulla eli kuormanhallintajärjestelmällä, joka mahdollistaa mahdollisimman suuren lataustehon taloyhtiön muu sähkönkulutus huomioon ottaen ja joka jakaa lataustehoa kaikille latauspisteille tasapuolisen reilusti. Myös sähkönkulutuksen laskutuksen ratkaisu kannattaa suunnitella huolella ja laskea käytön kustannuksia jo etukäteen, ettei palveluntarjoajien tarjoamat markkinahintaa huomattavasti korkeammat sähkönhinnat pääse yllättämään projektin valmistuttua.